Alla inlägg under augusti 2013

Av Peleg - 28 augusti 2013 18:29

Vad är sant?

1. Man kan vara viss om att man har evigt liv.

"Detta skriver jag till er för att ni skall veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn." (1 Joh 5:13)


2. När Jesus skiljer fåren från getterna, så vet fåren inte om sina goda gärningar.

"Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?" (Matt 25:37-39)


3. Fåren får evigt liv.

"Då skall konungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse." (Matt 25:34)

Av Peleg - 18 augusti 2013 19:30


Pelagianer brukar hävda att Rom 7:14-25 handlar om Paulus före omvändelsen.* Men tror de verkligen att människan före omvändelsen inte kan hålla Guds lag? Paulus skriver:


"Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte." (Rom 7:18)


Pelagianer tror inte att detta är sant om den kristna människan. Men tror de att det är sant om den icke-kristne?



* Frågan om vem Paulus talar om i Rom 7:14-25 kommer eventuellt att behandlas i ett senare inlägg.

Av Peleg - 8 augusti 2013 22:02

 
 
 

Vilket påstående är falskt?

1. Vi föds goda och rättfärdiga och kan därför av naturen älska Gud över allting och vår nästa som oss själva.

2. Om man säger att människor förklaras rättfärdiga inför Gud genom tron, utan gärningar, så förleder man dem att synda.


Slutsats:

3. Människor älskar inte Gud och gör Guds vilja om de inte hotas av evig fördömelse.

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards